A természet a maga tökéletességében csendes

Nirvanya 2011.04.22. 00:00

 

„A természet a maga tökéletességében csendes.
A város pillanatra sem szűnő intenzitással dübörög.”
 
Allergiás vagyok a zajra
 
„Allergiás vagyok”! Milyen könnyen használjuk ezt a kifejezést. Netán arra, hogy allergiások vagyunk a műkörmös nőkre, a megjátszós férfiakra, a hisztis gyerekekre, a póráz nélkül sétáltatott kutyákra.
 
Az allergia szóra én is különösen érzékeny (allergiás?) vagyok, amióta a saját gyermekem egy eléggé komoly formájától szenved, így természetesen nehezen tolerálom, ha valaki „csak úgy”, szinte poénból, használja ezt a kifejezést. Mert könnyedén mondunk ilyeneket, és csak felnagyítunk egy bosszantó érzést. Valahogy így kezeltem én is, amikor a férjem olyanokat nyilatkoztatott ki, hogy ő „allergiás a fővárosra”, netán „allergiás a zajra”. Persze, tudom, hogy elvágyódik innen, egy Balaton-parti faluba vagy városba. Meggyőződése, hogy ott nyugodtabb életet élhetnénk, amely során ő sem lenne olyan feszült. Feltűnt, hogy mióta egy „sikeres” forgalomszervezésnek köszönhetően eddig kevésbé zajos utcánkat ellepték a gépjárművek, melyek bizony éjszaka is komoly zajforrást jelentenek, egyre feszültebb idegesebb, de mintha én sem lettem volna elég nyugodt. Nem beszélve kislányunkról, aki egyre gyakrabban ébredt nyűgösen, hisztisen.
 
Kezdtem keresgetni a neten, és néhány, számomra addig nem ismert információ rádöbbentett az összefüggésekre. Sose tudtam például, hogy a zaj hosszú távon ilyen ártalmas hatással lehet egészségünkre. Emberek milliói vannak folyamatosan kitéve zajártalomnak. A zaj stresszt és koncentráció-zavarokat okoz, továbbá rontja a jó közérzetet is. Okozhat stresszel kapcsolatos szívpanaszokat, valamint komoly negatív társadalmi és gazdasági
hatása lehet. Világszerte mintegy 120 millió embernek tartós hallásproblémája lehet a Világegészségügyi Szervezet (WHO) szerint.
A zajszűrés hiánya nem csupán nehezebben elviselhetővé teszi az életet a zajos környezetben élő emberek számára, hanem sokunkat megakadályoz a szabad zenei önkifejezésben és egyéb örömteli, de zajjal járó tevékenységekben.
De ha ez igaz (már pedig igaz), akkor felmerül a kérdés, hogy miért nem szentelünk nagyobb figyelmet a zajvédelem, a hangszigetelés témakörének? Már megint csak utólag ismerjük fel, hogy mi lett volna nekünk jó?
 
Családomra tekintve ebben a témában is lépnünk kellett, és igen, újra csak kezünkre játszott a tervezett házfelújításunk. Utánajártunk és megtaláltuk azokat az építési megoldásokat, amelyek az elmúlt időszakban felmerült problémáinkra, a családunk békéjét már-már fenyegető gondokra megoldást nyújtottak. 
 
A felújítás óta a hálószobákba nem szűrődik be szinte semmi zaj (ez a hangszigetelt ablakoknak és a kiváló hangszigetelő tulajdonságú kőzetgyapotnak köszönhető), s családom tagjai kipihentebben ébrednek. Én sem érzem magam olyan feszültnek, sokkal jobban tolerálom férjem „álmodozásait” és kislányom (egyébként jóval redukáltabb számú) hisztijeit.
 
A városból való elvágyódás mértéke is csökkent páromnál, bár tudom, ez örök igény marad.
Az mindenesetre megnyugtat, hogy itthon sokkal kellemesebb a klíma. Minden értelemben.
 
A Zen-tanítás egyben:
„A természet a maga tökéletességében csendes.
A város pillanatra sem szűnő intenzitással dübörög.
Te vagy, ahol vagy.
 
Csendesítsd el az elméd a dübörgésben, és megismered a nirvánát!”
 
Nirvanya
 

Címkék:egészség gondolatok életmód gondolatébresztő otthon nirvanya 8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nirvanya.blog.hu/api/trackback/id/tr912837318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andie 2011.04.22. 10:52:34

És mi lesz nyáron? Nem szellőztetsz?
Ez eléggé erős kompromisszum, hogy építsük ipari hangszigetelő anyagokkal tele a falat, meg a födémet, hogy ne jöjjön be a zaj... Félelmetes egyébként, hogy mi van a városban, de még a periférián is.
Én nemrég kénytelen voltam kiköltözni egy közeli faluba (Tahitót), hogy csend legyen körülöttem. Na ott aztán egész nap szinte fájdalmas csend van, max a szomszéd kakasa rikoltozik néha - amíg a fazékba nem kerül :)

Jackni Konzol 2011.04.22. 12:28:15

Na ebben a postban csak pont a lényeg (miszerint pontosan milyen megoldással, milyen eredményt sikerült elérni és ez mennyibe került) nincs benne...

zotymarek 2011.04.22. 13:24:22

Én a szövegből a kőzetgyapotra tippelnék, de valaki megerősíthetne ebben, már csak azért is, mert éppen házfelújítás előtt állok...

zotymarek 2011.04.22. 13:25:58

@Andie: Szerencsés vagy, hogy ki tudtál költözni a városból, de nem mindenki teheti meg, viszont valahogy védekezni kell a zaj ellen (is).

Andie 2011.04.22. 13:31:09

@zotymarek: Ez mér szerencse kérdése? Az árak ugyanazok. Bent egy 50 m2-es lyuk, vagy kint egy 100 m2-es kertesház. Szerintem nem kérdés...

Izo 2011.04.22. 15:05:14

El kell keserítselek: a Nirvana eléggé hasonlít a zajhoz. :)
Amúgy igazad van. Én Érden, kis forgalmú utcában tapasztalom, hogy a folyamatos háttérzaj sokkal nagyobb, mint egy várostól tényleg távoli faluban.

stikasz_1 2011.04.24. 15:26:07

Úgy látom a zen-izé nem sokat segít abban, hogy a gyereknek mindenféle baja van. Amit ráadásul paraanya súlyosbít... Néha nem értem a világot és a benne élő embereket, és csak az vigasztal, hogy szemmel láthatóan nekik maguknak sincs semmi fogalmuk az életről, bölcsességről, csak kapkodnak minden komolynak látszó válasz után. Hobbinak megteszi, aztán végül úgyis mindenki meghal.
De hogy ne csak keleti okoskodásokból tanulhass, íme egy érdekes írás:
www.tabulas.hu/cedrus/2001/03/merito.html#3
süti beállítások módosítása